Jan Aernouts is 39 jaar jong en woont in Wuustwezel. Vanaf zijn 8 jaar startte hij zijn muziekopleiding in de plaatselijke Gemeentelijke Muziekacademie, waar hij tot 18-jarige leeftijd trompetles kreeg van Gerard Peeters. Omdat hij steeds meer en meer interesse kreeg in musiceren, vatte hij het plan op om van zijn muzikale hobby zijn beroep te maken. Van 2003 tot 2009 studeerde hij aan het Lemmensinstituut in Leuven waar hij zijn ‘pedagogisch diploma’ behaalde en afstudeerde met het ‘diploma Master in de Muziek optie Trompet’. Tijdens zijn studies deed hij ervaring op als dirigent bij het Jeugdorkest van de Koninklijke Harmonie Concordia in Gooreind en was hij docent koper bij de Fanfare Kunst Na Arbeid in Schijf, Nederland.

In het verleden was Jan dirigent van de Fanfare Voor Eer en Deugd in Meersel-Dreef (Hoogstraten), de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia in Haacht en de Muziekvereniging Wernhout Vooruit, Nederland. In die periode gaf hij ook les in de Muziekacademies in Brasschaat, Essen, Kapellen, Kalmthout en Merksplas. Op dit ogenblik speelt hij trompet, cornet en bugel de Koninklijke Militaire Muziekkapel van de Gidsen (Landmacht), die muzikaal wordt geleid door Commandant kapelmeester Yves Segers en speelt hij eveneens trompet in de Koninklijke Harmonie Concordia in Gooreind. Daarnaast is Jan muzikaal leider van de blaaskapel De Essener Muzikanten en sinds oktober 2022 dirigent van deze fanfare.